Home Maitreya Instituut
 

Waarom bidden?

     
Zijne Heiligheid de Dalai Lama

Er zijn vele soorten gebeden. Boeddhisten gebruiken sommige gebeden om de geest te inspireren en te richten op een bepaalde eigenschap of een bepaald doel; zo creëren we de oorzaken om dit doel te bereiken. Dit kan bijvoorbeeld door te bidden dat we toleranter mogen worden en meer mededogen voor anderen mogen voelen. Andere gebeden worden gebruikt voor specifieke personen of situaties, zoals bidden om genezing van iemands ziekte.
Of een gebed verhoord wordt hangt af van meer dan alleen het bidden: we moeten namelijk ook de juiste oorzaken creëren. Het is geen kwestie van: "Alstublieft Boeddha, laat dit of dat gebeuren, maar ik ga ondertussen lekker ontspannen en thee drinken terwijl u al het werk opknapt."

Als we bijvoorbeeld bidden om liefdevoller en mededogend te worden en we doen geen moeite om onze boosheid te beheersen, dan scheppen we niet de oorzaken (karma) om te veranderen. De transformatie van onze geest gebeurt door onze eigen inzet, en we bidden om Boeddha's inspiratie om die te kunnen opbrengen.


"Het ontvangen van de zegen van de boeddha's" betekent niet dat er iets tastbaars van de boeddha's in ons stroomt. Het betekent dat onze eigen geest wordt getransformeerd door de gezamenlijke inzet van het onderricht en de inspiratie van de boeddha's en bodhisattva's enerzijds en onze eigen beoefening anderzijds. Alleen bidden voor een  goede wedergeboorte en verwachten dat de boeddha's en bodhisattva's al het werk voor ons doen is niet realistisch. We moeten vooral ook zelf moeite doen om de lessen in de praktijk te brengen en de eigen geest te veranderen. Langzaam aan kunnen we onthechting van wereldse genoegens ontwikkelen, zoveel mogelijk mededogen voor anderen genereren, en wijsheid opwekken. Op deze manier kan bidden een bijzonder diep effect op onze geest hebben. Als we echter niets ondernemen om onze slechte gewoonten van lichaam, spraak en geest af te leren, en als we tijdens het bidden afgeleid zijn, dan zal het effect minimaal zijn.

  gebedsdienst in Amsterdam
     

Ook het verhoren van gebeden voor genezing van een ziekte, het verbeteren van de financiële positie van een familie of een goede wedergeboorte voor een overleden familielid hangt ervan af of degene voor wie wordt gebeden wel de benodigde oorzaken gecreëerd heeft. Indien dat inderdaad het geval is, dan kunnen gebeden ervoor zorgen dat het zaad van een positieve activiteit (karma) uit het verleden tot rijping komt en een positief resultaat heeft. Maar als de persoon voor wie wordt gebeden niet het zaad heeft gezaaid door zijn eigen positieve activiteiten in het verleden, dan zullen onze gebeden veel moeilijker uitkomen. Een boer kan de aarde mest en water geven, maar als er geen zaadje is gezaaid zal er niets groeien.

Toen Boeddha beschreef hoe de wet van karma (oorzaak en gevolg) in onze geestesstroom werkt, zei hij dat doden een verkorting van het leven veroorzaakt. Zowel het niet-doden als het redden van het leven van anderen heeft een lang leven tot gevolg, vrij van ziekten. Als we deze elementaire regel niet opvolgen en toch voor een lang en gezond leven bidden, dan begrijpen we niet hoe het werkt. Anderzijds, indien de persoon voor wie wordt gebeden in het verleden niet heeft gedood en juist andere levens heeft gered, dan kunnen gebeden voor hem of haar worden verhoord.

Op dezelfde manier is volgens Boeddha vrijgevigheid de oorzaak van rijkdom. Als we vrijgevig zijn geweest in een vorig leven en nu bidden dat onze rijkdom mag toenemen, dan kan dat ook inderdaad gebeuren. Als we erg egoïstisch en gierig zijn, creëren we de oorzaak voor armoede en niet voor rijkdom in de toekomst. Vrijgevigheid, de behoeftigen helpen en delen wat we hebben zijn eigenschappen die ooit in de toekomst de gewenste resultaten zullen geven. Aan de andere kant, als we moeilijkheden in ons leven ervaren is het goed ons af te vragen: "Wat heb ik gedaan dat dit gevolg veroorzaakt?" De Boeddha's heeft veel les gegeven over waar onze problemen door veroorzaakt worden. Daarmee kunnen we ons gedrag veranderen om te vermijden dat we nog meer zaadjes achterlaten die dergelijke ongewenste gevolgen opleveren.

 

 

           FPMT logo

  Home  |  Vorige pagina  |  ^Top van de pagina            

Studie en meditatie in het Tibetaans boeddhisme           

Laatste pagina update: 13-mar-17
© Maitreya Instituut 2000-2017