icon-dag-168MG icon-dag-7BP icon-dag-1 icon-dag-8GP icon-dag-9MP icon-dag-3 icon-dag-6OhB icon-dag-2 icon-dag-12T10 icon-dag-13T15 icon-dag-14T25 icon-dag-15T30 icon-dag-11T8 icon-dag-10TP icon-dag-4 icon-dag-5

Adviezen bij ziekte

 

Door Lama Zopa Rinpoche 


22 juli 2009

Lieve broeders en zusters,

Het menselijk leven is veel waardevoller dan bergen van goud en diamanten, meer dan de hele wereld vol met wensvervullende juwelen, omdat we zonder dit waardevolle mensenleven niet bevrijd kunnen worden. Met al deze rijkdom alleen kunnen we geen goede wedergeboorte kopen, [in het bijzonder] de extreem moeilijk te verkrijgen menselijke wedergeboorte, en dus is het onmogelijk om de oceaan van lijden in het cyclische bestaan te beëindigen, inclusief de oorzaak: karma en verstorende emoties.

Niet alleen dat, maar de grote bevrijding van de verlichting kan niet verkregen worden voor voelende wezens, voor het welzijn van de talloze voelende wezens. Uiteraard betekent dit dat we de talloze voelende wezens die ons na staan, meest waardevol en vriendelijk zijn, niet kunnen bevrijden van de oceanen van samsarisch lijden en de oorzaken van lijden. Niet alleen dat, maar we kunnen ze niet naar de grote bevrijding van de verlichting voeren, wat het einde zou betekenen van alle fouten van de geest en het volbrengen van alle goede eigenschappen.

Er zijn zo veel mensen die opeens kanker krijgen, varkensgriep of andere levensbedreigende ziektes, en sterven. Dit gebeurt voortdurend. Maar degenen die vertrouwen hebben, die in staat zijn de Buddhadharma te beoefenen, en die het karma uit het verleden kunnen zuiveren, zullen [ziektes] zoals de varkensgriep niet krijgen.
Dus ik geef hier enkele suggesties voor een korte beoefening, die je makkelijk iedere dag kunt proberen te lezen. Deze bijzonder waardevolle methode van de Boeddha, van de Boeddha's lessen in de Kangyur [is getiteld] “The Dharani Called “Possessing the Limbs of All the Buddhas” (klik voor de tekst in het Engels), is bijzonder de moeite waard om te doen. Reciteer het als mogelijk driemaal, anders éénmaal. Boeddha heeft als voordelen van deze beoefening uitgelegd dat je geen slechte ziekte zult krijgen, geen schade door de vier elementen aarde, water, vuur en wind zult krijgen, niet vergiftigd wordt of een levensbedreigende ziekte zult oplopen, dat het je zal helpen om niet geboren te worden in de lagere bestaanswerelden van de hel, hongerige geesten of dieren, en je zult in staat zijn om het welzijn van alle voelende wezens te bevorderen.

De motivatie is niet alleen voor je eigen leven, en succes in je leven, maar denk aan alle voelende wezens, om hen te helpen en hen vrede en geluk te schenken, niet alleen tijdelijk maar ook uiteindelijk.

 

Mei 1993

Advies gedicteerd door eerwaarde Lama Thubten Zopa Rinpoche.
Geëdit door Murray Wright, FPMT Central Office.

Het is belangrijk te weten dat er slechts één manier is om geluk in het leven te brengen. Dat is de beoefening van bodhicitta - het verwissen van jezelf met anderen (in het Tibetaans: Tong Len) en de ziekte doorstaan ten behoeve van alle voelende wezens.
En in plaats van aan de tekortkomingen te denken, denk aan de voordelen van de problemen.

Het meest belangrijke is niet herboren te worden in de lagere bestaanswerelden, waar we mogelijk eonen lang lijden ervaren, zonder te weten wanneer we weer in een hogere bestaanswereld terug kunnen komen. Daarom stelt het probleem in dit leven niets voor.

Het probleem in dit leven kan zelfs bijzonder positief zijn om de oorzaak van lagere wedergeboorten te zuiveren; het wordt inspiratie. De ziekte helpt ook om niet nogmaals de oorzaak voor de lagere bestaanswerelden te scheppen, en om geluk in volgende levens, bevrijding en de verlichting te bereiken.

Zoals ik al vaak in het verleden heb gezegd, mediteer op de voordelen van de problemen en op het transformeren van problemen.

Ik weet zeker dat zo veel eonen van lijden in de lagere bestaanswerelden nu gestopt wordt door nu de problemen te ervaren. Denk niet dat je geen vriend hebt; ik ben voor altijd je vriend.

 

Advies voor een student met kanker, oktober 1989

Wek liefde en mededogen op, ofwel gebruikmakend van de zeven technieken van oorzaak en gevolg, ofwel door te denken:

Liefde: Alle voelende wezens ontbreekt het aan geluk. Ze kennen de oorzaken van het geluk niet en, hoewel sommige van hen deze misschien wel kennen, zijn ze te lui om ze te creëren. Hoe geweldig zou het zijn als alle voelende wezens geluk en haar oorzaken hadden! Ik ga ervoor zorgen dat dit gebeurt.

Mededogen Wat lijden alle voelende wezens toch veel. Ze zijn zich niet bewust van de oorzaken van het lijden en zelfs al kennen ze deze wel, dan zijn ze te lui om ze uit te bannen. Hoe geweldig zou het zijn als alle voelende wezens vrij waren van leed en haar oorzaken. Ik ga ervoor zorgen dat dit gebeurt.
Ik ben maar één persoon, slechts één. Zelfs al ben ik in de hellen, dan nog is er geen reden om depressief te worden. Zelfs al ben ik vrij van alle lijden, dan nog is er geen reden om opgewonden te raken.
Alle anderen zijn talloos en evenals ik willen zij gelukkig zijn en niet lijden. Hoe prachtig zou het zijn, als alleen ik het lijden van de oneindig vele andere voelende wezens zou ervaren!

Met mededogen neem je al het lijden van mensen, goden en wezens uit de lagere bestaanswerelden op je. Adem door je neus alle lijden als een giftige rook in. Dit vernietigt de zelfkoesterende gedachte. Wanneer de zelfkoestering vernietigd is, zie je dat het ware “Ik”, het onafhankelijke, ongelabelde, uit-zichzelf-bestaande “Ik”, dit “Ik” wat in werkelijkheid niet bestaat, leeg is. Het “Ik” is slechts toegerekend aan de aggregaten. Het verschijnende “Ik” is vals, maar men gelooft dat het echt is en probeert het vast te houden. Vervolgens denkt men dat het eigen zelf belangrijker is dan alle anderen. Dus wanneer de zelfkoesterende gedachte vernietigd wordt, wordt het “Ik” dat ongelabeld, concreet en onafhankelijk lijkt, ook vernietigd. Zo ontstaat er wat lege ruimte in de geest, die gevuld kan worden met waar geluk en die alle angsten en waanideeën weg kan nemen.

Het probleem ontstaat wanneer je dat valse “Ik” probeert vast te houden. Wanneer je dat “Ik” probeert vast te houden, zeg je: “Ik wil gelukkig zijn”, dan vergeet je anderen, en je voelt niet dat anderen ook gelukkig willen zijn. Je wilt niet lijden en je stopt mee te voelen met alle anderen die zwaarder lijden te verduren hebben. Wanneer je je bijvoorbeeld voorstelt dat je een miljoen euro in je hand hebt, dan koester je dat zeer. Als je vervolgens ontdekt dat het slechts een hallucinatie is, snap je dat er niets is om te koesteren in je hand. Hetzelfde gebeurt met het “Ik”, dat we proberen te grijpen als iets kostbaars, maar het bestaat niet en is slechts een hallucinatie.

Dus het “Ik” is leeg, het bestaat niet. Het is leeg van enig bestaan uit zichzelf; als een zeepbel die barst of als een stuk hout dat je in het donker aanziet voor een persoon. Zodra je het licht aandoet, verdwijnt de persoon. Het is niet dat hij of zij ergens heen gaat, het is simpelweg leeg van een persoon. Hetzelfde gebeurt met het “Ik”.

Geef aan anderen – met liefde. Je geeft anderen je lichaam, getransformeerd tot een wensvervullend juweel. Ook geef je je bezittingen, vrienden en familieleden aan alle voelende wezens, de hellenwezens, de hongerige geesten en dieren. Ook geef je alle genietingen. Alle plaatsen worden een Zuiver Land: er zijn prachtige vijvers, bloemen, parken, meren, stromen van zuiver, schoon water, bomen vol met fruit, bloemen en bladeren, parfum, geuren, prachtige vogels die dharmageluiden maken, juwelen en schatten overal onder de grond enzovoort. Alles wordt Amitabha Zuiver Land. Al deze genietingen zorgen dat het pad wordt gegenereerd in de geest van alle wezens en zij worden Amitabha Boeddha.

Elk voelend wezen ontvangt wat hij of zij wil. Bijvoorbeeld: je geeft duizenden soorten heerlijk voedsel, in het bijzonder aan de hongerige geesten. Voor de hellewezens worden alle wapens bloemen, de mensen ontvangen geld, dokters, medicijnen en leraren. Deze genietingen zorgen dat het pad gegenereerd wordt in hun geest en ze worden Amitabha Boeddha.

Wek vervolgens de speciale houding op:

In werkelijkheid zijn zij niet verlicht geworden.
Nu heb ik alle mogelijkheden.
Ik heb een perfecte menselijke wedergeboorte ontvangen.
Ik heb een deugdzame gids gevonden die me naar de verlichting kan leiden.
Ik heb het dharma-wijsheidsoog om te weten wat te beoefenen en wat te vermijden.
Ik ben verantwoordelijk om hen te bevrijden en hen naar de verlichting te leiden.
Maar nu kan ik niets doen. Ik ken de geesten van voelende wezens niet.
Ik ken de methoden niet om hen naar verlichting te leiden.
Dus moet ik zelf de verlichting bereiken, zodat ik alle voelende wezens naar de verlichting kan leiden.

Doe deze meditatie ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds.

 

Train je geest vervolgens op de volgende manieren:

  • Ik ervaar dit probleem, deze ziekte, namens anderen. (Het is erg belangrijk om op deze manier te denken.)
  • Ik ervaar dit probleem omdat ik de oorzaak ervan heb gecreëerd. Ik reken af met het karma dat ik heb gecreëerd zodat ik in de toekomst niet hoef te lijden.
  • Deze ervaring helpt me Dharma te beoefenen.
  • Dit zijn de zegeningen van de leraar die me helpen te zuiveren.
  • Ik ben aan het zuiveren. Dit is als het doen van een Vajrasattva retraite of honderdduizenden neerbuigingen. Daarnaast helpt dit me te mediteren op bodhicitta en de leegte. Het is als het doen van de voorbereidende beoefeningen.
  • Deze beoefening doe ik voor anderen, zodat ik oneindig veel verdiensten kan verzamelen, aangezien anderen oneindig in aantal zijn.
  • Met leegte en bodhicitta is de beoefening erg krachtig. Ik verzamel zelfs nog meer verdiensten dan wanneer ik voorbereidende beoefeningen zou doen, omdat ik mijn beoefening doe voor anderen.
  • Herinner je de verhalen over de vorige levens van Shakyamoenie Boeddha. Bijvoorbeeld, toen hij een man doodde die anders 500 mensen zou vermoorden, accepteerde hij met veel mededogen alle leed dat hij eventueel zou moeten ondergaan in de hellen. Het resultaat was dat hij zijn tijd in samsara verkortte met honderdduizend eonen. En in een ander leven, toen hij een vuurwagen trok, had hij de wens dat lijden te mogen ondergaan namens alle anderen. Hij offerde zichzelf op voor anderen en als gevolg hiervan werd hij opnieuw geboren in een zuiver land.
  • Denk ook: dit probleem is het beste medicijn. Dit probleem, dat gebruikt wordt om bodhicitta mee te ontwikkelen (door te denken dat het wordt ervaren voor anderen) en leegte, is het beste medicijn. Dit is omdat je afrekent met de ziekte en zijn oorzaken, te weten karma en waanideeën.
    Het tegengif voor de zelfkoesterende gedachte en waanideeën is de Dharma, omdat de Dharma hun tegenovergestelde is. Evenzo zijn de problemen het tegenovergestelde van de zelfkoesterende geest en zijn dus als de Dharma. Het probleem heeft dezelfde functie als de Dharma, het vernietigt de zelfkoestering en de waanideeën die de bron zijn van al onze problemen en al ons leed.
    Dus, in plaats van de ziekte, de kanker, op je eigen schouders te nemen, geef je het aan de zelfkoesterende gedachte. Dit is erg belangrijk. Als je het op deze manier doet, voorkom je dat een depressie opkomt, sta je geen ongelukkigheid toe in de geest, en in plaats daarvan heb je kalmte en vrede in je geest. De lege ruimte die overblijft nadat de depressie is verdwenen begint zichzelf te vullen met gelukzaligheid.
  • Verder: Dit probleem dwingt me ertoe mededogen te ontwikkelen; dus ik kan erg snel de verlichting bereiken, aangezien ik oneindig veel verdiensten verzamel.
    Vandaag sterven er veel mensen, zelfs mensen zonder kanker of AIDS, veel zeer gezonde mensen. Dus zelfs zonder kanker kan het moment van sterven elk moment daar zijn. Dus is het nodig jezelf te zuiveren en verdiensten te verzamelen.

 

Colofon: Dit advies werd gegeven door de eerbiedwaardige Lama Thubten Zopa Rinpoche in oktober 1989 aan Pilar, een Spaanse student met kanker in Madrid. Het is gebaseerd op aantekeningen gemaakt door de Spaanse monnik Juan Manzanera, aangezien er geen opname van gemaakt kon worden. Het is enigszins bewerkt door Ven Carolyn Lawler in het FPMT Central Office in augustus 1990.

Mogen dankzij deze verdiensten alle wezens een perfecte spirituele gids ontmoeten
en in de gelegenheid zijn om zijn of haar wensen te vervullen,
om zo, zonder vertraging, uitgebreide verdiensten te verzamelen
en alle negativiteiten en de oorzaken van ziektes te zuiveren.

 

Vertaling Engels-Nederlands: Joey Schmitz en Ruud Harderwijk